فواید کلی ماساژ

فواید کلی ماساژ

تعریف ماساژ

واژه ماساژ، از کلمه لاتین Massein به معنای " مالش " گرفته شده و به معنی لمس کردن بخش های مختلف بدن و استفاده از حرکات و تکنیک های منظم برای ایجاد آرامش در فرد دریافت کننده ماساژ است. انجام ماساژ تاریخچه طولانی داشته و اهمیت و تاثیر آن به مرور زمان برای همه مشخص شده است.
امروزه، ماساژ به شیوه های مختلفی انجام شده و هر کدام دارای مزیت ها ی خاص خود است و هر فرد با توجه به نیازش ، یکی از آنها را انتخاب می کند. علاوه براین، ماساژ ها میتوانند با تاثیر بر سیستم ها ی کلی بدن، به درمان بیمار یهای جدی کمک کرده و وضعیت بیمار را بهبود دهند.

فواید کلی ماساژ

فواید ماساژ به این موضوع وابسته است که دریافت کننده ماساژ، بیماری و یا ناراحتی خاصی دارد یا نه و چه بخش از بدن او و با چه کیفیتی ماساژ داده می شود. اما، در صورتی که فرد مشکل یا ناراحتی قابل توجهی نداشته باشد، فواید کلی ماساژ که میتواند از آنها بهره ببرد شامل موارد زیر هستند:
عضلات را تقویت کرد و موجب انعطاف و استحکام بیشتر آنها می شود.
جریان لنف را تحریک نموده و مواد سمی و زاید را از بدن خارج میکند.
موجب رفع بی حوصلگی و خواب آلودگی می شود.
میزان گردش خون را در استخوان ها افزوده و موجب رشد بیشتر آنها می شود.
با تحریک کردن غدد چربی، پوست را صاف تر، شفاف تر و انعطاف پذیر تر می کند.
با بیشتر کردن جریان خون، به سلامت قلب کمک می کند.
با تقویت سیستم اسکلتی بدن، بر چابکی و ایستایی بدن اضافه می کند.
موجب میشود که تنفس عمیقتر و آرام تر انجام شود.

انواع ماساژ

ماساژ انواع مختلفی دارد که هر کدام برای درمان و تسکین یک سری از بیمار ی ها کارایی دارند. انواع ماساژ شامل :
ماساژ بافت های عمیق| Deep Tissue Massage: لایه های عمیق تر عضلات ماساژ داده می شوند. افرادی از این ماساژ استفاده می کنند که به خاطر عضلات دردناک و گرفته، مشکلات حرکتی عمده دارند.
این ماساژ سوئدی| Swedish massage : یکی از رایج ترین انواع ماساژ در ایالات متحده محسوب می شود و برای افراد مضطرب و پر استرس، بسیار ملایم و آرام بخش است.
ماساژ عطر درمانی| Aroma Therapy Massage : از روغن های گیاهی معطر خاصی برای ماساژ استفاده می شود. این ماساژ، میتواند استرس را تا حد زیادی کاسته و انرژی بدنی را افزایش دهد.
ماساژ تایلندی|Thai Massage : از ماساژ و کشش توامان استفاده شده و مشابه یوگا عمل میکند. این ماساژ، به کاهش استرس و انعطاف پذیری بدن کمک می کند.
ماساژ سنگ گرم|Massage Hot Stone: برای گرفتگی عضلات استفاده می شود و در طی آن، برای نرم تر شدن عضلات گرفته، سنگ های خاصی را روی نقاط خاصی از بدن می گذارند.
ماساژ ورزشی| Sports Massage: به نرم کردن عضلات، ایجاد تمرکز و آرامش و افزایش انعطاف پذیری بدن کمک کرده و صرفا برای ورزشکارها مورد استفاده قرار میگیرد.
ماساژ شیاتسو| Shiatsu: با فشار بر قسمت های خاصی از بدن ، جریان انرژی آزاد میشود. این فشار، باید کوتاه مدت باشد تا تعادل بدن مجددا به دست آید.
ماساژ رفلکسولوژی| Reflexology : برای افرادی که مدتهای طولانی می ایستند کارایی داشته و در طی آن، به نقاط خاصی از روی پا فشار وارد می کنند.

فواید کلی ماساژ
رفع خستگی و استرس – ایجاد آرامش – سبکی حجم – ریلکسیشن – تمدد اعصاب – سرعت بخشیدن به جریان خون- سالم سازی بدن- پیشگیری از بسیاری بیماریها- تناسب اندام رفع کوفتگی و گرفتگی عضلات

تاثیرات فیزیولوژیکی

۱- برپوست :
ماساژ در پوست باعث بهتر شدن گردش خون و نیز باز شدن مجاری غدد چربی و عروقی شده که این امر به دنبال کنده شدن بخش قشری پوست صورت میگیرد. همچنین باعث تنفس پوستی وعملکرد تراوش آن می شود. پوست گرم شده و به همین سبب خاصیت الاستیکی و ارتجاعی پوست افزایش یافته و در نتیجه باعث کاهش درد ناشی از کشیدگی پوست می گردد و نهایتاٌ اینکه کمک به دفع سریع تر مواد زاید متابولیکی و از بین رفتن چسبندگی های مزمن میشود.

۲- بر سیستم گردش خون:
ماساژ باعث کمک به برگشت خون و لنف از اندامها و عضلات به قلب می شود و برای رسیدن به هدف فوق باید جهت ماساژ از اندامها به طرف مرکز بدن یا قلب باشد. در هنگام انجام ماساژ روی اندامها و عروق خونی فشار وارد می شود که باعث برگشت مواد و خون از عضلات به سمت قلب می شود و در نتیجه از توقف مواد زاید همراه با خون و لنف جلوگیری به عمل می آید.
از طرف دیگر در اثر فشاری که برروی بافتها وارد می شود به طور رفلکسی، مویرگها اتساع پیدا می کنند و مقدار خونی که بین بافتها مبادله می شود افزایش می یابد.

۳- بر عضلات و مفاصل:
ماساژ باعث بهبود خاصیت ارتجاعی تارهای عضلانی شده، به انقباض عضله کمک میکند و کاهش آتروفی عضلات را به همراه دارد و باعث افزایش مقدار اکسیژن موجود در عضله شده، همچنین موجب بهبود جریان اکسیداسیون و احیاء و نیز بهبود عملکرد جذب مواد غذایی در فیبرهای عضلانی میشود و موجب تجدید قوای تحلیل رفته ناشی از خستگی عضلات می شود.
در مجموع ماساژ در بدست آوردن توان از دست رفته عضلات خسته، کمک موثری میکند و عضلات را به حالت استراحت بر می گرداند . همچنین ماساژ باعث بهبود جریان گردش خون مفاصل و بافتهای اطراف آنها شده و موجب تسریع در جذب تراوشات مفصلی ( مایع سینویال) گردیده و تقویت کپسول مفصلی و لیگامنت های مفاصل و نیز بهبود تحرک آنها را به همراه دارد.

۴- برروی درد:
شاید یکی از پرکاربردترین فواید ماساژ کاهش درد باشد; چون ماساژ از یک طرف با دفع مواد زاید در بافتها موجب کاهش درد و ناراحتی می شود (یعنی در اثر افزایش گردش خون عوارضی مانند کوفتگی عضلات را کاهش می دهد) و از طرف دیگر باعث بالا رفتن آستانه درد گیرنده های عصبی می شود زیرا چنانچه حرکات ماساژ را بصورت ملایم شروع کنیم و بتدریج بر شدت حرکات آن اضافه نماییم امکان دارد در نتیجه این عمل، حساسیت گیرنده های درد کاهش یابد و آستانه درد بالا رود.

۵- تاثیرات روحی ماساژ:
با توجه به وجود استرس ها و هیجان های ناشی از زندگی روزمره که یک امر طبیعی به شمار می آید، عضلات خسته و سفت می شوند و قرار گرفتن در محلی ساکت و آرام و دراز کشیدن برروی تخت راحت و برخورد ملایم و آرام ماساژ، همگی باعث ایجاد آرامش در فرد می شود.
همچنین اگر درد و ناراحتی فرد متعاقب حرکات ماساژ برطرف گردد تاثیر بسیار مهمی از نظر روحی و روانی بجای می گذارد.

بررسی ها نشان می دهند ماساژ درمانی در رفع بسیاری از درد ها تاثیر دارد . از جمله می توانند برای درمان کمردرد های مزمن بسیار موثرتر از سایر روشهای درمانی در طب جایگزین و مکمل باشد.
این روش همچنین در سردردهای شدید پس از ضربه های روحی تکان دهنده موثرتر از روشهای درمانی رایج است.
ماساژ دادن، مغز را به تولید آندروفین تحریک می کند و اعتماد به نفس بیماران را با تشویق آنها برای مقابله موثر با درد افزایش می دهد.
ماساژ آنچنان لذت بخش است که با هیچ تفریح دیگری قابل مقایسه نیست. انجام ماساژ قبل و بعد از تمرینهای ورزشی خطر صدمات و آسیب های حین ورزش را کاهش میدهد و بازسازی و احیای عضلات خسته را تسریع میکند .یک ماساژ میتواند فشارهای عصبی و عضلانی را کم و نشاط زندگی را در شما تقویت کند. ماساژ یک روش درمانی است و بسیاری از مشکلات روزمره جسمی و روانی ازاین طریق تسکین می یابد و التیام می پذیرد.
به ماساژ بعنوان یک طب طبیعی وغیر دارویی اعتماد کنید.

نظر بدهید